Som National Air and Space Museum er kurator for flytransport, jeg er ansvarlig for museets samling av 16 transporter, som inkluderer en Ford Tri-Motor og en Douglas DC-3. Den nyeste tillegg til vår samling er en av de vakreste flyet som noensinne er bygget: Concorde.,

Fra Denne Historien

Både Air France og British Airways ble avsluttet sin Concorde service i 2003, men ikke før teknologisk marvel hadde fraktet en elite klientellet på en måte som resten av oss bare kan drømme om. Concorde, som ble opprettet i fellesskap av Britiske og franske ingeniører, begynte service i januar 1976, flyr passasjerer på to ganger lydens hastighet. Slik hastighet ikke kommer billig, men: Et transatlantisk fly kreves high-vedlikehold fly å svelge jet drivstoff til samme pris som ett tonn per sete, og den gjennomsnittlige tur-prisen var $12,000., Til slutt, den tøffe airline marketplace tvunget Air France og British Airways til å kutte ned sine allerede begrenset service; ruter fra London og Paris til Washington, D.C., Rio de Janeiro, Caracas, Miami, Singapore, og andre steder ble kuttet, slik at bare transatlantiske tjenesten til New York. Og selv om de fleste av disse flyreiser, Concordes fløy bare er halvfull, med mange av de passasjerer som flyr som gjester av flyselskaper eller som oppgraderinger.,

Etter 1989 airline ledere innså at flyets dager var talte, slik at Air France lovet å til slutt gi en av sine Concordes til Smithsonian Institution. I April 2003, Air France-president Jean-Cyril Spinetta informert oss om at flyselskapet ville ende Concorde service Mai 31, og at vi ville få en Concorde i juni. Av en merkelig tilfeldighet, jeg ble planlagt til å være i Frankrike på forretningsreise i midten av juni, og derfor tilgjengelig for å representere Smithsonian på Concorde pensjonsalder fly.

Air France planlagt sin siste transatlantiske Concorde fly til 12. juni., Mens det var faktisk en ferge fly til Museum Steven F. Udvar-Hazy Center på Dulles airport i Virginia, Air France behandlet dette en noe forskjellig fra den vanlige Concorde flyreiser. Med andre ord, Fly 4386 ville være fantastisk. Seksti mennesker, deriblant Frankrike er samferdselsminister, flere tidligere Air France presidenter, og tidligere Concorde piloter og mannskap, ville være om bord. Mstislav Rostropovich, den berømte danske cellisten som alltid fløy Concorde med sin cello i et tilstøtende sete, var å gjøre det fly så vel.,

flygingen var planlagt å forlate Paris Charles de Gaulle flyplass midt på dagen. Jeg ble bedt om å komme på Concorde dusj på 10 a.m., men jeg kom en time for tidlig. Min første hint om at dette skulle bli en spesiell opplevelse kom så ble jeg ført til forsiden av Toll linje og tatt gjennom mens dusinvis av trener passasjerer ventet og lurte på hvem denne personen var som nettopp hadde seilt forbi myndigheter.,

privilegiene fortsatte da jeg kom på Concorde lounge: Air France hadde skapt en vakker venter på området (separat fra flyselskapets første-klasse-stue) med alle fasiliteter. Jeg sjekket inn og fikk min billett, sammen med bagasjen tag og en spesiell minnemynter pakken. Jeg hadde gått til en part; champagne var overalt. Flere franske passasjerer stresset til meg hvordan hedret de følte at Smithsonian var aksepterer en av sine Concordes., Flyet hadde okkupert en plass i hjertene til det franske folk, og de følte seg både stor stolthet og stor sorg når slutten endelig hadde kommet. Til tross for den politiske stammer vårt land » – forhold nylig hadde opplevd, var jeg glad for å fortelle dem at det var ingen gloating av Amerikanere over bortfallet av Concorde, alle visste jeg verdsatt den teknologiske glans og skjønnhet av flyet.

jeg var begeistret over å høre at Smithsonian ville få Concorde F-BVFA, stolthet av Air France-flåten., Det var den første Concorde i tjenesten med flyselskapet og en som hadde den mest flytid: 17,824 timer.

11:30 am festen flyttet fra salongen gjennom en kontrollpost og ned en jetway til det ventende flyet, som hadde vært parkert utenfor vinduet i stuen for alle å se og fotografere en siste gang. Til tross for festlig atmosfære i salongen, den dagen var et dystert og grått, med regnet strømmet ned på vingene og flykroppen. Før vi kom inn i flyet, kabinbesetningen høflig advart oss for å duck som vi gikk gjennom det overraskende lite døråpningen., Jeg hadde blitt tildelt et sete i fremover hytte, hvor det, under Concorde ‘ s glansdager, elite hadde insisterte på å sitte. Jeg ble fortalt flere historier om temperament tantrums ved skuffet rock stars, som hadde vært seter bak hytta.

Ved middagstid var dørene lukket, de fire Olympus motorer sparket opp, og flyet presset tilbake fra gate. Kaptein Jean-Francois Michel, sjef for Air France ‘ s Concorde divisjon, Styrmannen Gérard Duval, og Flight Engineer Jean-Yves Dronne var i cockpit., Som vi taxied av terminalen, så jeg ut min lille vinduet og la merke til hundrevis av flyplassen arbeidere langs rampen, vinker og filming vår avreise.

Etter å få takeoff klaring, Michel tente etterbrennere i 30 sekunder, og Concorde svarte ved å øke hastigheten nedover rullebanen til 225 km / t; etter å ha rullet mindre enn 5000 fot, var vi i luften. Som vi klatret , Concorde fortsatte å akselerere, og etter 19 minutter, nådde vi den franske kysten. Vi var på 25,500 føtter, reiser på Mach .75, når drivstoff overføre prosessen begynte., (Fordi Concorde er aerodynamisk center skift som det overganger til supersoniske hastigheter, high-speed pumper fordele drivstoff for å kompensere. Når drivstoff overføringen ble gjennomført, Michel igjen fyrt opp etterbrennere, og vi fortsatte å akselerere, og etterlater den engelske Kanal bak.

Med mine øyne limt til Mach-måleren på fremover hytte skott, så jeg som våre farten økte, i påvente av noen slags dump som ville bety at vi hadde gått supersonisk. Jeg ble gledelig skuffet.

Tretti-fem minutter etter takeoff, vi var 272 km fra Paris., På dette punktet, etterbrennere ble stengt og hytte service begynt. Mens det var bare 60 passasjerer, var vi en tendens til å syv av kabinpersonalet. Som man ville forvente, servicen var suveren. Catherine Pellerin, en Concorde kabinansatte instruktør, var ansvarlig for min del. Jeg ble sittende ved siden av P. Girandet, en herlig eldre herremann som jeg senere oppdaget, var president i Air France-når Concorde ble satt i tjeneste i 1976. Han var høflig, men krevende Pellerin, som svarte med stor oppmerksomhet og omsorg smil til sin tidligere sjef.,

Mens middagen ble tilberedt, Pellerin brakt kaviar og champagne. Girandet forklart til meg på gebrokkent engelsk at det var like utenkelig å tjene champagne med kaviar. Hva visste jeg? Jeg er midt-klasse embetsmann fra forstedene. Angivelig, kaviar bør bare være ledsaget av vodka. Vil jeg huske at neste gang.

deretter kom en hors d ‘ oeuvre, et valg mellom medaljonger av rock hummer med krabbe saus eller fois gras med chutney og gulrot jelly. Jeg valgte hummer, som ble ledsaget av en hvit vin.,

Mellom kursene jeg så opp og så at vi hadde nådd Mach 2-1,350 km / t raskere enn Jorden roterer. Våre høyde variert mellom 52,000 og 59,000 føtter, langt over resten av flytrafikken. Jeg la merke til at vinduet mitt var ganske varmt, og jeg kunne føle varmen som stråler fra skroget, som aluminium huden hadde oppvarmet til over 248 grader Fahrenheit. Himmelen over oss var en fantastisk mørk lilla. Jeg prøvde å se krumningen på Jorden, men til min forferdelse hele Atlanterhavet var overskyet over.,

Min skuffelse var snart glemt med ankomsten av pan-brennemerket kalvekjøtt medaljonger, Maxime poteter, og en rik Bordeaux. My place innstillingen besto av fine kina, graverte glass og bestikk—bortsett fra kniven, som av sikkerhetsmessige grunner, var plast.

Med ankomsten av dessert—sesongens frukt timbale, petits fours, og et utvalg av fine oster—vi begynte vår nedstigning. Vi hadde fløyet supersonically i to timer og 57 minutter, og i den tid det hadde tatt å spise middag, vi hadde krysset Atlanteren. Før jeg visste ordet av det, vi forberedte seg på å lande., Med flyet slo høy og nesen visir senket for en bedre oversikt, har vi laget en rett-i tilnærming til Dulles, landing jevnt på 170 km / t. Hele flyturen hadde varte i bare tre timer og 49 minutter.

selv Om jeg var begeistret med min supersonisk opplevelse ombord i F-BVFA, jeg ble trist at det aldri igjen fly. Concorde var klart bedre enn konvensjonelle fly—hvis du bare kunne ha råd til billetten. Og kunne få, som er grunnen til at vi er neppe noen gang til å se et passasjerfly som Concorde igjen. Men i det minste F-BVFA vil bli bevart for alltid.,

Opprinnelig publisert i februar/Mars 2004 utgaven av Luft & Plass/Smithsonian.